STEM

    Το STEM αποτελεί μία νέα διαθεματική προσέγγιση της γνώσης με τη σύνδεση και σύνθεση των επιστημών: Science (Φυσικές Επιστήμες), Technology (Τεχνολογία), Engineering (Μηχανική) και Mathematics (Μαθηματικά). Τα τελευταία χρόνια με την ένταξη των Τεχνών (Arts) ο όρος έχει μετασχηματιστεί σε STEAM.

1.Μνήμη Flash – Προσομοίωμα STEM κατασκευής

 Το σχολικό έτος 2019-2020, μετά από ενημέρωση της Συντονίστριας Εκπαιδευτικού Έργου κ.Γκινούδη Αθηνάς, συμμετείχα στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα "Σύγχρονα Ζητήματα Επιστήμης και Τεχνολογίας" που υλοποιήθηκε από το Εργαστήριο Διδακτικής των Θετικών Επιστημών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης με Επιστημονικό Υπεύθυνο τον καθηγητή κ.Σταύρου Δημήτρη και συντονιστή της ομάδας εκπαιδευτικών τον φυσικό κ.Νιπυράκη Αργύρη, σε συνεργασία με το Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού Κρήτης. Σκοπός του προγράμματος ήταν η ανάδειξη της συνεργασίας μεταξύ των διαφόρων ειδικοτήτων και η μεταφορά της γνώσης στους μαθητές.

    Η ομάδα υλοποίησε μία κατασκευή STEM με επικέντρωση σε θέματα Νανοεπιστήμης-Νανοτεχνολογίας και δυνατότητα πολλαπλών αναπαραστάσεων. Η κατασκευή ήταν μία μνήμη τύπου flash. Αρχικά σχεδιάστηκε ένα διάγραμμα και πάνω σε αυτό υλοποιήθηκαν οι ιδέες των εκπαιδευτικών. Κατασκευάστηκε ένα προσομοίωμα μιας μνήμης flash σε μεγέθυνση, μέσα στο οποίο μπορούσε να κινηθεί ένα ρομποτάκι. Μέσα στο προσομοίωμα υπήρχαν τέσσερις οκτάδες από σφαιρίδια με κόκκινο και μπλε χρώμα σε κάθε τους πλευρά, που αναπαριστούσαν την αποθήκευση της πληροφορίας στο φλασάκι στο δυαδικό σύστημα, ανάλογα με τη φόρτιση των θαλάμων των τρανζίστορ (κόκκινο για το "0" ("off") και μπλε για το "1" ("on")). Το ρομποτάκι είχε προγραμματιστεί μέσω μικροελεγκτή Arduino, ώστε κινούμενο να μπορεί να διαβάζει τα κόκκινα και μπλε σφαιρίδια ως "off" και "on" που αναπαριστούσαν τις πληροφορίες που είναι γραμμένες στο δυαδικό σύστημα, και συγκεκριμένα μία λέξη 4 γραμμάτων. Στη συνέχεια μπορούσαμε να πάρουμε την πληροφορία αυτή στον υπολογιστή και να μας απεικονίσει τη λέξη που ήταν αποθηκευμένη στο εικονικό μας φλασάκι μνήμης.

Το αρχικό σχεδιάγραμμα πριν την κατασκευή.

                               Το ρομποτάκι πριν τοποθετηθεί στο κάτω μέρος των σφαιριδίων.

                                                    Το πρόγραμμα είναι έτοιμο να τρέξει.

                          Δίνουμε εντολή μέσω του υπολογιστή για να ξεκινήσει το ρομποτάκι.

Στο video βλέπουμε το ρομποτάκι να διατρέχει και να διαβάζει τις σφαίρες σε οκτώ βήματα.


    Η ομάδα εργάστηκε στο μεγαλύτερο μέρος εξ αποστάσεως και αρκετοί από τους μήνες εργασίας ήταν εντός πανδημίας. Οι εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν στην ομάδα (καθώς και οι ειδικότητές τους) ήταν οι: Αποστολακάκης Αβραάμ (φυσικός), Κορακάκη Ελένη (χημικός και πληροφορικός), Παντελάκη Άννα (μαθηματικός), Περυσινάκη Ειρήνη (μαθηματικός), Δακανάλη Μαρία (πληροφορικός), Κασωτάκη Σοφία (πληροφορικός) και Κοντοπόδης Μιχαήλ (ηλεκτρολόγος μηχανικός).  

Λόγω της πανδημίας πραγματοποιήθηκε διάχυση της γνώσης στη σχολική κοινότητα μέσω διαδικτύου το σχολικό έτος 2020-2021. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να δούνε το φλασάκι μνήμης στα διάφορα στάδια κατασκευής του. Έγινε διασύνδεση με τα μαθήματα της Φυσικής και της Χημείας σε όλες τις τάξεις του Λυκείου, ειδικά σε θέματα που αφορούν τον μικρόκοσμο, τη δομή της ύλης, τα άτομα, την κίνηση των ηλεκτρονίων και τη νανοκλίμακα. Το βασικότερο ήταν ότι μπόρεσαν να δουν τη συνεργασία των διαφόρων γνωστικών αντικειμένων STEM στη δημιουργία μιας κατασκευής.

Παρουσίαση στους μαθητές μέσω webex


    Η εργασία παρουσιάστηκε στο 12ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογικών στην Εκπαίδευση με θέμα "Ο Ρόλος της Εκπαίδευσης στις Φυσικές Επιστήμες στην κοινωνία του 21ου αιώνα" (https://tinyurl.com/8xbku6fn και http://tinyurl.com/3fjh3srw)

-Σελίδα 841 των πρακτικών του συνεδρίου: http://tinyurl.com/2s337yxf

    Επίσης, έχει αναρτηθεί στο αποθετήριο καινοτόμων STE(A)M projects της Δικτυακής Εκπαιδευτικής Πύλης του Υπουργείου Παιδείας: https://edu-gate.minedu.gov.gr/index.php/ste-a-m-projects/5351-flash-stem-1


2.Rewilding with STEM

Επίσης, το 2023 λάβαμε ετικέτα STEM School Label από το Scientix και τη European Schoolnet για το τριετές πρόγραμμα Connect που κατέθεσα προς αξιολόγηση: http://tinyurl.com/yp9mje3m




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου